Hiburan

Heb4t! Usia 105 tahun, sikit pun tak ‘term4kan’ cakap kawan ant1 vaks1n di kedai kopi… selam4t dapat sunt1kan pertama – “AyahPa kata dia okay”

RAMAI yang terk3jut dan kecew4 apabila kira-kira 10,000 penduduk di Kelantan tidak h4dir untuk menerima suntik4n vaksin Cov1d-19 fasa kedua.

Dilaporkan kebanyakan individu yang tidak h4dir itu merupakan warga emas berusia 60 tahun ke atas dengan pelbagai al4san termasuk masalah kesih4tan dan isv peribadi.

Namun pada Ahad, warga negeri Cik Siti Wan Kembang itu boleh berbangga apabila seorang warga emas berusia 105 tahun menghadirkan untuk menerima suntik4n vaks1n Cov1d-19.

Pada usia lebih seabad itu, lelaki warga emas dari Kampung Pulong di Kubang Kerian mungkin menjadi individu tertua yang menerima sunt1kan vaks1n Cov1d-19 di Malaysia, setakat ini.

Foto lelaki warga emas itu, Jaafar Awang Mat sambil memegang poster ‘Saya telah divaks1n’ di pusat pemberian vaksin (PPV) dikongsikan netizen di laman sosial sejak Isnin.

AyahPa menerima dos pertama vaksin Cov1d-19.

Cucu Jaafar, Noor Azriena Syamsuri Md Nor berkata, datuknya menerima dos pertama sunt1kan vaks1n di PPV di Dewan Sri Tunjong, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Kelantan, di Kota Bharu, pada Ahad.

Lebih dikenali sebagai Suri, katanya, datuknya berusia 99 tahun mengikut kad pengenalan, tapi sebenarnya berusia 105 tahun pada 9 Julai depan.

“Orang dulu-dulu buat kad pengenalan lambat. Jika ikut umur asal AyahPa (panggilan datuk), dah 105 tahun pada tahun ini. Alhamdulillah, AyahPa masih sihat dan berten4ga.

“AyahPa cuma menghid4p asm4, tak ada peny4kit lain. Suami saya bawa AyahPa untuk terima sunt1kan vaks1n, manakala saya bawa mak dan ayah yang disunt1k vaks1n di lokasi berasingan pada hari yang sama,” katanya kepada mStar.

AyahPa meluangkan masa bersama salah seorang cicitnya.

Suri yang berusia 33 tahun berkata, datuknya yang turut lebih dikenali sebagai PokPa dalam kalangan penduduk kampung mempunyai tujuh anak, lebih 35 cucu dan lebih 30 cicit.

Berkongsi pengal4man, ibu kepada seorang cahaya mata perempuan itu menjelaskan datuknya secara sukarela mahu menerima sunt1kan vaks1n Cov1d-19.

Alhamdulillah, AyahPa tidak dipengaruhi dengan persepsi negat1f. Semoga lebih ramai orang terutama warga emas seperti AyahPa sedia menerima sunt1kan vaks1n

SURI

“AyahPa bimb4ng banyak k3s Cov1d-19 di Kelantan dengan kebanyakan kawasan bertukar status kepada zon merah, selain terdapat penduduk kampung yang pos1tif Cov1d-19.

“AyahPa kata dia tenang je ambil sunt1kan vaks1n, tak ada kesan sampingan yang ketara. AyahPa kata dia okay, Alhamdulillah,” ujarnya sambil menambah datuknya gemar menonton televisyen terutama filem-filem lakonan seniman negara, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

Suri (kanan) dan suami (kiri) bersama AyahPa.

Dalam pada itu, kata Suri, datuknya yang juga gem4r mendengar ceramah dan tazkirah menerusi saluran radio turut mended4hkan pernah terpeng4ruh dengan ant1 vaks1n.

“Sebelum PKP (Perintah Kawalan Pergerakan), AyahPa memang suka menunggang basikal dan bersiar-siar di kampung dan singgah di kedai kopi. AyahPa kata ada segel1ntir orang di kedai kopi cakap macam-macam yang neg4tif tentang vaks1n.

“Ada yang beritahu AyahPa yang vaks1n itu boleh menyeb4bkan kem4tian, s4kit. Tapi AyahPa kata nak berl1ndung daripada terkena peny4kit kena ada usaha, seperti ambil vaks1n. Yang penting ada usaha, lain-lain tu daripada Allah,” tambahnya.

Menurut Suri, dia bersyukur datuknya yang dahulunya merupakan penjual kuih dengan kuih Lompat Tik4m digemari ramai itu berfikiran posit1f meskipun l4njut usia.

“Alhamdulillah, AyahPa tidak dipeng4ruhi dengan persepsi neg4tif. Semoga lebih ramai orang terutama warga emas seperti AyahPa sedia menerima sunt1kan vaks1n,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kami
Sumber : https://www.mstar.com.my/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *