Hiburan

“Orang Kelantan Memang Susah Nak Elak Benda Ni” -Pembaca Berita Ded4h Pernah Tersasul Cakap Kelantan Masa Tengah Baca Berita.

Penyampai berita RTM kongsi pengalaman tersasul dan tersebut dialek kelantan ketika sedang bertugas membaca berita.

Kata beliau lagi,orang kelantan dan dialeknya yang unik tersebut memang tak dapat di pisahkan. Jadi bila menggunakan bahasa kebangsaan, rata-rata orang akan dapat menghidu dengan senang dialek tersebut.

Dalam perkongsian beliau di aplikasi Tiktok, Shahril Sarapudin mengatakan, dia sebenarnya selalu tersasul dan agak keliru bila menggunakan perkataan yang berakhir dengan N dan NG.

Awal-awal pembabitan beliau dalam bidang penyampai berita pada tahun 2009/2010, pernah juga dia tersasul semasa sedang bertugas.

Rata-rata warganet juga turut meninggalkan komen menghadapi masalah yang sama. Ada juga yang tersasul ketika sedang mengajar dalam kelas dan sebagainya. Keadaan tersebut pastinya menimbulkan perasaan sedikit ralat, namun memandangkan dialek tersebut sudah digunakan semenjak kecil, maka tidak mudah untuk menghilangkannya bila berkomunikasi bahasa formal.

Ada juga yang turut mengatakan, walaupun sudah berpuluh-puluh tahun menetap di Selangor, namun tetap tidak dapat menguasai dialek kebangsaan dengan begitu baik.

Komen Netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : Tiktok

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *